Äänitaide on suorin tapa osallistua taiteeseen – voit kirjaimellisesti tehdä sen silmät kiinni – ja jos musiikki on jokin merkki, ääni voi vaikuttaa tunteisiisi välittömästi ilman ajatuksia tai selityksiä.
Olemme koonneet luettelon neljästä äänitaiteilijasta, ei missään erityisessä järjestyksessä, ja laajennamme tapaa, jolla katsojat sitoutuvat taiteeseen esityksen, asennuksen, analogisten koneiden, mukautettujen instrumenttien, kenttätallenteiden tai jotain siltä väliltä.

Samson Young

1. Samson Young

Hongkongissa syntynyt ja kotipaikka Samson Young hukuttaa parhaillaan maailmaa ääniin poliittisesti varautuneilla esityksillään ja installaatioillaan (ja edustaa Hongkongia vuoden 2017 Venetsian biennaalissa).
Ensimmäisessä New Yorkin näyttelyssään vuonna 2015 hän katsoi kuusi tuntia koottua kuvamateriaalia Yhdysvaltain pommeista, jotka putosivat Lähi-itään mykistettynä, ja toi sitten uudelleen verilöylyn äänet mittatilaustyönä soittimien ja muiden kuin instrumenttien kokoonpanoon, kuten purkki paineilmaa tai partakone. Viime vuonna hänet lisättiin myös Kölnin Galerie Gisela Capitain -listaan.
Pelkästään vuonna 2016 taiteilijalla on useita yksityisnäyttelyitä (lukuun ottamatta esiintymistään äänipoliisiasemalla Art Baselissa), kuten Hongkongissa tai Kolkatassa, ja joulukuussa Düsseldorfin taidehalli järjestää ensimmäisen eurooppalaisen yksityisnäyttelynsä. Young edustaa myös Hongkongia vuoden 2017 Venetsian biennaalissa, joten ei ole merkkejä siitä, että hänen maailmanvaltauksensa päättyy milloin tahansa.

2. Cevdet Erek

Cevdet Erek opiskeli arkkitehtuuria ja on Nekropsi -nimisen kokeellisen asun perustajajäsen, mutta hänen taidemaailmansa ovat siellä, missä hän todella kukoistaa. Vuonna 2012 hän voitti Nam June Paik -palkinnon Shore Scene Soundtrack -projektista, joka on interaktiivinen jatkuva projekti, jossa katsojia kutsutaan luomaan meren ääni hieromalla käsiään matolle. Tänä vuonna hän asensi paikkakohtaisen toimenpiteen Syndeyn biennaaliin, ja hän edustaa Turkkia ensi vuoden Venetsian biennaalissa.

3. Carsten Nicolai

Taiteen, musiikin ja tieteen risteyksestä kiinnostunut Berliinin ja Chemnitzin Carsten Nicolai on muuttanut audiovisuaalista käsitystä 1980-luvun lopulta lähtien. “Ääni ja ei ääni” -nimisen musiikkilevyn Raster-Notonin perustaja Nicolai toi äskettäin installaation Halle am Berghainiin.
Mutta taiteilija ei ole vieras perinteisempiin taidegallerioihin: vuonna 2016 hän esitteli Reflektor Distortionin Galerie Eigen+Art Berlinissä. Vesiallas, joka heijastaa riviä neonvalkoisia valoja, osui alhaisilla äänitaajuuksilla, mikä muutti heijastusta ja teki äänen näkyväksi.

 Florian Hecker

4. Florian Hecker

Florian Hecker luo veistoksellisia ääniinstallaatioita, kuten hänen ääniobjektejaan, jotka on asennettu Frankfurtin museoon für Moderne Kunst (MMK) vuonna 2010. Kaiuttimet, jotka ripustettiin katosta kaarevilla peileillä, eivät ainoastaan ​​heijastaneet äänten lähteen ulkonäköä, vaan muuttivat ilmakehän äänten aaltoja. yhtä hyvin. Taiteilija on myös kiinnostunut konseptista, jota hän kutsuu “kimerisoinniksi”, kuten hänen projektinsa Documenta 13: ssa tai hänen yhteistyönsä Mark Leckeyn kanssa, jossa hän manipuloi äänitallenteita luodakseen glitchy -sävellyksiä.
Marraskuussa MMK toivottaa Heckerin takaisin “Formulaatioihin”. Samassa kuussa Wienin taidehalli avaa “Hallutsination, Perspective, Synthese” -näyttelyn hänen synteettisistä äänikoostumuksistaan.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *